Begin december 2021 startten de provincie Antwerpen en de gemeente Hove een proefproject om de fietsostrade ter hoogte van het kruispunt Dennenlaan - Beekhoekstraat (Donderbrug) veiliger te maken. Doel van het project: het conflict tussen gemotoriseerd verkeer en zachte weggebruikers te minimaliseren om zo de verkeersveiligheid voor alle verkeersdeelnemers te vergroten.
Tijdens dit project kregen fietsers op de fietsostrade F1 Antwerpen-Brussel voorrang en was er geen doorgang voor gemotoriseerd verkeer onder de Donderbrug.
Evaluatie
Door middel van tellingen, snelheidsmetingen, observaties ter plaatse en een digitale enquête werd een evaluatie gemaakt:
- snelheden fietsers op de F1 zijn niet gestegen na het invoeren van de verkeersfilter (gemiddeld 23 km/u);
- snelheden autoverkeer op Dennenlaan <30 km/u;
- autoverkeer in L. Dumortierstraat in spits met 1 - 1,5 voertuigen/min gestegen. Dit blijft onder de bovengrens voor een leefbare straat;
- door observatie: veiligheid voor fietsers aan de Donderbrug is gestegen;
- uit de enquête blijkt dat meerderheid van de Hovenaren de situatie aan de Donderbrug veiliger of even veilig vindt;
- uit de enquête komt naar voor dat meerderheid van de Hovenaren het proefproject wil stopzetten.
Vanuit mobiltiets- en verkeerskundig oogpunt werden volgende voorstellen gedaan:
- behouden van de verkeersfilter
- maatregelen nemen in de L. Dumortierstraat en andere omliggende straten i.f.v. de verkeersveiligheid en intenstiteit
- verdere monitoring
Na deze evaluatie besliste het lokaal bestuur om het autoverkeer terug toe te laten onder de Donderbrug omdat er onvoldoende draagvlak bij de Hovenaren is om de proefopstelling te behouden.
De resultaten van de proefopstelling van de enquête vind je in deze presentatie.