Veelgestelde vragen
Fietssnelwegen algemeen
Wat is een fietssnelweg of fietsostrade?
Een fietssnelweg, fietsostrade of in het Brussels Gewest een cyclostrade: het zijn allemaal woorden voor hetzelfde begrip.
Fietssnelwegen vind je vaak langs spoor-, water- of snelwegen. Het zijn kwaliteitsvolle fietsroutes, rechttoe-rechtaan, voor fietsverplaatsingen tussen steden. Een ruggengraat waarop andere fietsverbindingen aansluiten. Samen vormen ze een netwerk dat heel Vlaanderen en het Brussels gewest dekt.
Het traject van een fietssnelweg is zorgvuldig uitgedacht en de infrastructuur wordt zo ontworpen of aangepast dat vlot fietsen over langere afstand haalbaar is.
- zo weinig mogelijk stops
- bij kruispunten: voorrang voor fietsers waar mogelijk
- brede route, zodat voorbijsteken en sociaal fietsen haalbaar is
- comfortabele, vlot bollende ondergrond
- rechtlijnig ontwerp
Een fietssnelweg heeft veel verschillende gezichten: fietsstraat, fietspad, jaagpad, aparte fietsbaan, autoluwe wegen, woonerf... Allemaal verschillende types infrastructuur die samen de fietssnelweg vormen.
De fietssnelweg heeft op dit moment geen eigen juridisch statuut. Het type infrastructuur waarover een fietssnelweg loopt, bepaalt het juridische statuut en de verkeerstechnische vormgeving. Via aangebrachte signalisatie uit de wegcode weet je welk statuut een stuk fietssnelweg heeft en weet je wat kan (en niet kan) op dat stuk route.
Zijn alle fietssnelwegen klaar? Nee, er wordt nog volop gepland, gebouwd en verbeterd. Wil je weten hoe jouw fietssnelweg loopt en welke projecten er zijn? Vind je fietssnelweg hier. Of plan een route. En weg ben je.
Hoe herken ik een fietssnelweg?
Een fietssnelweg heeft veel verschillende gezichten: fietsstraat, fietspad, jaagpad, autoluwe wegen, aparte fietsbaan... Allemaal verschillende types infrastructuur die samen de fietssnelweg vormen.
Om je te helpen vlot je weg te vinden naar je bestemming, plaatsten we langs en op een aantal fietssnelwegen al bewegwijzering. Die bewegwijzering bestaat uit borden en markeringen op de ondergrond. Je volgt eenvoudigweg de aanduidingen over de fietssnelweg. Op heel wat plaatsen kom je ook overzichtsborden terug, die je inzicht geven in het traject van de volledige route. Het logo van de fietssnelwegen, de blauwe driehoek met witte F, komt steeds terug in al deze elementen.
Nog niet alle fietssnelwegen zijn uitgerust met fietssnelweg-bewegwijzering. Stap voor stap krijgen extra routes de nodige bewegwijzering.
Het fietssnelwegenlogo is een gedeponeerd merk en is een initiatief van de vijf Vlaamse Provincies. Ben je een bouwheer en wil je aan de slag met de fietssnelwegbewegwijzering? Ga dan zeker even te rade op onze informatiepagina voor partners.
Waar kan ik al (kwaliteitsvol) fietsen over fietsnelwegen?
Vlaanderen en het Brussels Gewest tellen samen meer dan 100 fietssnelwegen, samen goed voor een netwerk van 2.700 kilometer. Nog niet alle routes zijn gerealiseerd. Sommigen zijn deels gerealiseerd, sommigen bieden nog niet over het volledige traject de gewenste fietssnelwegkwaliteit, maar zijn wel bruikbaar. Op dit moment (oktober 2021) al 75% van het totale gewenste netwerk gerealiseerd.
Wil je weten waar je al kan fietsen? Of wil je informatie over de kwaliteit die een route biedt? Vind je route op onze website en raadpleeg de kaart. De kaart toont je zowel de geplande stukken (niet klaar) en de bruikbare stukken. Van die bruikbare stukken kan je via de knoppen 'kwaliteitsindicatie' een kwaliteitsbeoordeling raadplegen. Routes met een hoge kwaliteit, voldoen aan de gewenste fietssnelwegenkwaliteit.
Ga ook even kijken bij ‘projecten’ als je wil weten welke verbeteringswerken gepland zijn op je route.
Waar vind ik de stand van zaken van een bepaalde fietssnelweg?
Via de overzichtskaart:
- Vind de fietssnelweg waarover je meer informatie wil via de overzichtskaart of de overzichtslijst van alle fietssnelwegen.
- Lees de algemene informatie. Of lees informatie over de projecten. Je vindt deze door onder de kaart naar de projecten te gaan, of door op de kaart op een oranje projecticoontje (druppelvorm) te klikken. Je vindt zo uitgebreide projectinformatie.
Via projecten:
- Ga naar het projectenoverzicht.
- Gebruik de filterknoppen om de gewenste informatie te vinden. Zoek op gemeentenaam, naam van de fietssnelweg of via een vrij zoekwoord.
Is het traject van geplande routes op de kaart al definitief beslist?
Neen, er wordt nog volop aan de fietssnelwegen gepland en gewerkt. Voor stukken fietssnelweg die nog niet gebouwd zijn, kunnen de lijnen die op de kaarten op deze website staan, nog wijzigen.
Zodra een fietssnelwegenpartner een project opstart, wordt eerst een trajectstudie gedaan: samen met alle belanghebbende partners wordt onderzocht wat het ideale traject is voor het te bouwen gedeelte.
- Waar gaat de route de spoorweg kruisen?
- Loopt de fietsinfrastructuur aan deze, of de andere zijde van het kanaal of van de spoorweg?
- Voorzien we een enkelrichtingsfietspad aan beide zijden van een straat, of wordt het een dubbelrichtingsfietspad en aan welke kant van de weg komt dat dan?
Om deze beslissing te maken, wordt rekening gehouden met aansluitingen met andere fietsinfrastructuur, technische impact (bijvoorbeeld: is een tunnel haalbaar?), impact op woonomgeving en op natuur, enzoverder.
Zodra de trajectstudie afgerond is en duidelijk geweten is wat het exacte traject van een nieuwe te bouwen stuk fietssnelweg is, komt het besliste traject op deze website.
Regels op de fietssnelweg
Hoe snel mag ik fietsen op een fietssnelweg?
Vlot doorfietsen, dat behoort tot de doelstellingen van een fietssnelweg. Snel fietsen, dat mag zeker ook, waar het toegelaten is.
Een fietssnelweg heeft op dit moment geen eigen juridisch statuut. Het type infrastructuur waarover een fietssnelweg loopt, bepaalt het juridische statuut. Via aangebrachte signalisatie uit de wegcode weet je welk statuut een stuk fietssnelweg heeft en weet je wat kan (en niet kan) op dat stuk route.
Je mag zo snel fietsen op een stuk route als de verkeersborden (de wegcode) dat op die plaats toelaten. Enkele voorbeelden:
- In een zone 30 is de maximum snelheid voor alle gebruikers (fietsers, auto’s, brommers, …) 30 km/u.
- Ook op fietsstraten en “landelijke wegen” (F99-bord) is er een snelheidsbeperking tot 30 km/u.
- Specifiek voor jaagpaden wordt de snelheid beperkt tot 30 km/u, en tot 10 km/u in bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op sluiswallen en in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is.
- Op een gewoon fietspad (D7-bord) is er op dit moment in België geen snelheidslimiet voorzien.
Als de wegcode geen maximum snelheid oplegt, kan je zo traag en zo snel rijden als je zelf wil. Er is op een fietssnelweg ook geen opgelegde minimumsnelheid.
Een fietssnelweg is er voor iedereen. Respect en hoffelijkheid voor andere gebruikers is noodzakelijk. Pas daarom je snelheid aan als je in schoolomgevingen, stationsomgevingen of op drukke plekken komt. Hou rekening met voetgangers of dienstwagens (bijvoorbeeld op jaagpaden).
Welke regels zijn er als de fietssnelweg een jaagpad is?
De fietssnelweg heeft op dit moment geen eigen juridisch statuut. Het type infrastructuur waarover een fietssnelweg loopt, bepaalt het juridische statuut. Zo kunnen ook jaagpaden onderdeel uitmaken van een fietssnelweg.
Op een jaagpad is een specifiek reglement van toepassing.
- De maximale toegelaten snelheid op een jaagpad is 30 km/u. In de bebouwde kommen, bij het kruisen van wegen, op de sluiswallen, alsook in de nabijheid van bochten waar het uitzicht belemmerd is, wordt de snelheid beperkt op 10 kilometer per uur. Deze snelheidsbeperking geldt voor alle jaagpadgebruikers, dus ook voor fietsers, speedpedelecers of dienstwagens.
- Algemeen zijn jaagpaden toegankelijk voor voetgangers, (elektrische) fietsers, bromfietsers klasse A, het bevoegde personeel van De Vlaamse Waterweg nv in de uitoefening van haar taken.
- Daarnaast zijn sommige jaagpaden ook toegankelijk voor speedpedelecs (bromfietsers klasse P). In dat geval is de signalisatie hieraan aangepast. In eerste instantie laat de waterwegbeheerder speedpedelecs uitsluitend toe op enkele trajecten waarop de noodzakelijke signalisatie werd aangepast én die zijn ingeschakeld als fietssnelweg, op voorwaarde dat zij zich houden aan de geldende maximumsnelheden.
Meer informatie over jaagpaden vind je op de website van de Waterwegbeheerder.
Welke verkeerborden vind je zoal op een fietssnelweg?
Een fietssnelweg heeft veel verschillende gezichten: fietsstraat, fietspad, jaagpad, aparte fietsbaan... Allemaal verschillende types infrastructuur die samen de fietssnelweg vormen.
De fietssnelweg heeft op dit moment geen eigen juridisch statuut. Het type infrastructuur waarover een fietssnelweg loopt, bepaalt dit. Via aangebrachte signalisatie uit de wegcode weet je welk statuut een stuk fietssnelweg heeft en weet je wat kan (en niet kan) op dat stuk route.
Er zijn dus heel veel verkeersborden die je kan tegenkomen. Elk verkeersbord heeft zijn eigen betekenis. Dit zijn de meest voorkomende op een fietssnelweg:
Mag ik met een elektrische fiets op een fietssnelweg?
Kort antwoord: dat hangt af van de toegepaste verkeersborden op een stuk fietssnelweg. Laten de verkeersborden (wegcode) fietsers toe, dan ben je er welkom.
Meer toelichting: De (gewone) elektrische fiets (of e-bike) is een fiets die via een motor trapondersteuning biedt tot 25 km/u. Een elektrische fiets wordt door de Belgische overheid als een fiets beschouwd en is dus overal toegelaten op de fietssnelweg.
Zodra de motor je trapondersteuning biedt boven 25 km/u, spreek je niet langer over een elektrische fiets, maar over een speedpedelec. Dit type wordt door de Belgische wetgever beschouwd als een bromfiets klasse P. Verkeersborden geven aan of een speedpedelecs op een bepaalde weg of fietspad toegelaten is of niet.
Mag ik met een speedpedelec op een fietssnelweg?
Kort antwoord: dat hangt af van de toegepaste verkeersborden op een stuk fietssnelweg. Laten de verkeersborden (wegcode) een speedpedelec toe, dan ben je er welkom.
Meer toelichting:
Een speedpedelec is een elektrische fiets die trapondersteuning geeft tot een snelheid van 45 kilometer per uur. Speedpedelecs vallen in de Belgische wetgeving daardoor niet in de categorie ‘fietsen’, maar in die van de ‘bromfietsen klasse P’. Er zijn in de wegcode daarom aparte bepalingen rond de toegang voor speedpedelecs tot bepaalde infrastructuren.
Het type infrastructuur waarover een stuk fietssnelweg loopt (jaagpad, fietspad, ...) en de bijhorende verkeersborden (wegcode) bepalen het juridische statuut van dat stuk route. Bepaalde gebruikers kunnen, via de geplaatste signalisatie op een stuk route, toegelaten of verboden zijn. Ook kan de toegelaten maximumsnelheid verschillen van stuk tot stuk.
Fietssnelwegen lopen meestal over het grondgebied van verschillende gemeenten. Elk van de gemeenten kan voor bepaalde onderdelen van de fietssnelweg een eigen (politie)reglement opstellen voor het verbieden van bepaalde gebruikers of voor de maximale snelheid van de gebruikers ervan. Daardoor kan de toegang voor bepaalde gebruikers in gemeente a verschillen van gemeente b, ook al bevind je je op dezelfde fietssnelweg.
Je kan dus best op de trajecten die je fietst nagaan welke verbods- of toegangsregels er gelden.
Het is de bedoeling om zo veel mogelijk fietssnelwegen open te stellen voor speedpedelecs. Op sommige fietssnelwegen is de signalisatie nog niet aangepast om deze snelle fietsen toe te laten. Stap voor stap wordt de signalisatie echter aangepast.
Als een fietssnelweg volledig toegankelijk is voor speedpedelecs, geven we dit steeds aan op de routepagina van die fietssnelweg. Vind je fietssnelweg hier.
Mag ik met een brommer (klasse A of B) op een fietssnelweg?
Kort antwoord: dat hangt af van de toegepaste verkeersborden op een stuk fietssnelweg. Laten de verkeersborden (wegcode) een brommer van een bepaalde klasse toe, dan ben je er welkom.
Meer toelichting:
Er zijn in de wegcode aparte bepalingen rond de toegang voor brommers tot bepaalde infrastructuren.
Het type infrastructuur waarover een stuk fietssnelweg loopt (jaagpad, fietspad, ...) en de bijhorende verkeersborden (wegcode) bepalen het juridische statuut van dat stuk route. Bepaalde gebruikers kunnen, via de geplaatste signalisatie op een stuk route, toegelaten of verboden zijn. Ook kan de toegelaten maximumsnelheid verschillen van stuk tot stuk.
Fietssnelwegen lopen meestal over het grondgebied van verschillende gemeenten. Elk van de gemeenten kan voor bepaalde onderdelen van de fietssnelweg een eigen (politie)reglement opstellen voor het verbieden van bepaalde gebruikers of voor de maximale snelheid van de gebruikers ervan. Daardoor kan de toegang voor bepaalde gebruikers in gemeente a verschillen van gemeente b, ook al bevind je je op dezelfde fietssnelweg.
Je kan dus best op de trajecten die je fietst nagaan welke verbods- of toegangsregels er gelden.
Mag ik als voetganger op de fietssnelweg?
Fietsostrades en fietssnelwegen zijn in eerste instantie bedoeld voor fietsers. Wandelaars zijn er meestal toegelaten. Dit hangt af van de toegepaste verkeersborden op een stuk fietssnelweg.
Mag ik als recreatieve fietser de fietssnelweg gebruiken?
Ook recreatieve fietsers mogen zeker de fietssnelwegen en fietsostrades gebruiken, deze routes zijn er voor iedereen.
Fietssnelwegen zijn aangelegd om het functionele fietsverkeer op een rechtlijnige en vlotte manier van A naar B te brengen. Van thuis naar het werk bijvoorbeeld, of van stad A naar stad B. Daarom volgen zij vaak de kortste routes, naast een waterweg of een treinspoor, om zonder omwegen belangrijke functionele punten met elkaar te verbinden.
De recreatieve fietser vindt dergelijk parcours soms minder interessant. Afhankelijk van de locatie en de situatie is er soms minder aandacht voor een prettige groene omgeving of voor toeristische trekpleisters. Zoek je die wel? Dan is het fietsknooppuntennetwerk (bijv. www.fietsnet.be) misschien iets voor jou. Je vindt er een uitgebreidere toeristische infrastructuur (vb. stopplaatsen met picknickbanken, tavernes of cafés) en je passeert langs interessante plekjes zoals abdijen, kerken, kastelen.
Routeplanner en routeplanning
Kwaliteitsindicatie fietssnelwegen
Hoe wordt de kwaliteitsindicatie bepaald?
Een netwerk in opbouw… maar waar kan je dan al aangenaam fietsen? Op elke fietssnelwegenpagina vind je een kaart met het traject van de route. Via de knoppen voor 'kwaliteit' kan je per stukje route (per segment) een kwaliteitsindicatie tevoorschijn klikken.
Van objectieve gegevens naar 3 kwaliteitscategorieën
De kwaliteitsindicatie van de stukjes fietssnelweg op onze website wordt aangeduid via 3 categorieën: laag, gemiddeld en hoog.
De kwaliteitsindicatie werd berekend op basis van:
- meerdere databases met objectieve gegevens die verzameld werden via een gespecialiseerde meetfiets (data via Provincie Antwerpen, via de Vlaamse overheid: MOW en AWV).
- gegevens voor stukken route die na de meetfietspassage aangelegd of verbeterd werden.
Deze datasets bevatten een beperkt aantal vergelijkbare parameters die gebruikt werden om voor het hele grondgebied een uniforme kwaliteitsindicatie te berekenen:
- de breedte van de (fiets)infrastructuur
- de vrije ruimte ten opzichte van het (auto)verkeer
- de toegelaten snelheid op de nabijgelegen weg
Gegevens die momenteel niet mee in de berekening zitten, zijn:
- de soort ondergrond (beton, asfalt, grind…)
- de staat van de ondergrond
- snelheidsbeïnvloedende elementen zoals bochten, hellingen, kruispunten of wachttijden bij verkeerslichten
- tijdsafhankelijke factoren zoals verlichting, drukte op de autoweg of het fietspad
- omgevingsfactoren zoals geluidsoverlast, geuroverlast of aantrekkelijkheid van de omgeving
Voor sommige grondgebieden (bv. Brussel en provincie Limburg) is er op dit moment (oktober 2021) nog geen kwaliteitsindicatie berekend. Zodra voldoende kwaliteitsvolle brongegevens beschikbaar zijn, voegen we ook voor deze gebieden een kwaliteitsindicatie toe.
Kwaliteit: met welke bril kijk je ernaar?
Net zoals alle kwaliteitsindicaties heeft onze berekende beoordeling slechts richtinggevende waarde. Want wat is kwaliteit voor jou? En wat is kwaliteit voor je (schoon)moeder, of voor je (klein)kind?
Je inschatting van kwaliteit wordt mee bepaald door:
- je fietservaring
- je fiets (en je gemiddelde snelheid)
- je rijstijl
- je doel (recreatief tochtje? Of snel naar je werk?)
Ben je bijvoorbeeld een ervaren fietser? Dan heb je wellicht andere kwaliteitsverwachtingen dan beginnende fietsers of ouders die samen met hun kinderen fietsen.
>> Naar de FAQ voor een algemene definitie per kwaliteitscategorie.
Foutje? Opmerking?
Het fietssnelwegennetwerk evolueert voortdurend, elke dag worden er werven gestart of opgeleverd. De gegevens waarover we beschikken, moeten dus ook steeds vernieuwd worden. Soms lopen bouw en opmeting niet vlotjes in elkaar over, en loopt de berekening van de kwaliteit op een stuk route tijdelijk mank. Soms verandert de situatie ook (tijdelijk) door plaatselijke omstandigheden, zoals een nieuw circulatieplan of een omleidingsroute bij wegenwerken….
Merk je een fout? Vind je dat een kwaliteitsoordeel echt niet overeenstemt met de realiteit? Laat het ons weten! We bekijken het en passen de kwaliteitsindicatie zo nodig aan.
Lage, gemiddelde of hoge kwaliteit: welke definitie gebruikt fietssnelwegen.be?
De beoordeling van stukjes fietssnelweg op onze website gebeurt via 3 categorieën: laag, gemiddeld en hoog.
Lage kwaliteit
Als het berekeningsresultaat een ‘lage kwaliteit’ aangeeft, betekent dit meestal dat de route (te) smal is, niet of te weinig afgescheiden is van het autoverkeer of dat het autoverkeer te hoge snelheden mag halen om als fietser veilig aan te voelen. Een stuk fietssnelweg met een lage kwaliteit is meestal een stuk weg dat nog niet is aangepast en in de toekomst nog zal aangepakt worden.
Gemiddelde kwaliteit
Als de berekening een ‘gemiddelde kwaliteit’ uitwijst, gaat het veelal over routes die min of meer genoeg breedte bieden zonder echt de comfortabele fietssnelwegbreedte te geven die sociaal fietsen toelaat. Veelal is er ook een scheiding tussen fiets- en autoverkeer, maar voldoet die niet aan de veiligheidsbehoefte van een fietser.
Hoge kwaliteit
Een stuk fietssnelweg van ‘hoge kwaliteit’ biedt je een hoog fietscomfort. Dit betekent dat je brede fietsinfrastructuur mag verwachten, waar je voldoende fietsruimte hebt. Je fietst ver genoeg en afgescheiden van de auto’s, of er is een aangepaste inrichting zodat fietsers en andere weggebruikers comfortabel samen een route kunnen delen.
Onderhoud, problemen op een route
Waar kan ik terecht met problemen op mijn route (meldpunt, klacht)?
In Vlaanderen:
Bij het Meldpunt Wegen kan je terecht voor meldingen over wegen en fietspaden in Vlaanderen.
- naar de website van Meldpunt Wegen (opent in een nieuw venster)
- Telefonisch melden kan ook: bel gratis naar 1700, elke werkdag van 9 tot 19 uur.
De provincie Limburg heeft een meldpunt 'Fietsrijk Limburg' voor al haar fietspaden (fietssnelwegen, BFF en knooppunten).
- naar de website Meldpunt Fietsrijk Limburg (opent in een nieuw venster)
In het Brussels Gewest:
Via Fix My Street kan je online problemen melden op het grondgebied van het Brussels Gewest.
- naar de website Fix My Street (opent in een nieuw venster)
Welk soort problemen kan je hier melden?
- fietsinfrastructuur en voetgangersinfrastuctuur (oversteekplaatsen, fietspaden, tunnels, bruggen ...)
- verkeersborden, markeringen, signalisatie
- openbare verlichting
- verkeerslichten
- straatmeubilair (paaltjes, banken, vuilnisbakken, publiciteitsborden, ...)
- bermen: onderhoud, beplanting
- waterafvoer
- wegenwerken (werfsignalisatie, veiligheid, verkeershinder door wegenwerken, communicatie, opmerking na uitvoering, ...)
- sluipverkeer
- geluidshinder, trillingshinder, geurhinder en ongedierte
- zwerfvuil of sluikstort, netheid, onderhoud, dood dier, ...
- onvoldoende gestrooid of geruimd
- ontwerp en inrichting van de weginfrastructuur
Hoe melden?
- Verzamel gegevens zodat je duidelijk kan maken waar het probleem zich stelt: straatnaam of wegnummer, huisnummer, nummer van paal, … of duid de locatie aan op de kaart op de website.
- Maak eventueel foto's van het probleem/de plaats en voeg ze toe.
- Verzend het formulier. Je ontvangt een bericht zodra je melding is geregistreerd.
- De melding wordt automatisch naar de juiste wegbeheerder gestuurd. Die zal je melding verder behandelen.
Rechtstreeks bij de wegbeheerder melden (als je die kent), kan ook
- Probleem op een gemeenteweg? Dan kan je melden bij de gemeente of de stad in kwestie.
- Het Agentschap Wegen en Verkeer (opent in een nieuw tabblad) beheert de autosnelwegen en gewestwegen in Vlaanderen. Gewestwegen en autosnelwegen zijn de verbindingswegen die aangeduid worden door een letter en een nummer (bijv. E314, A12, R0, N26).
- Voor jaagpaden, oevers en bruggen over bevaarbare waterwegen zijn de waterwegbeheerders (opent in nieuw tabblad) bevoegd.
- Defecte verlichtingspaal? Dit kan je aangeven bij het meldpunt van Fluvius.
Wie onderhoudt de fietssnelwegen (strooien, sneeuw ruimen, vegen...)?
Elk stuk fietssnelweg heeft een 'wegbeheerder', zeg maar een eigenaar. Die wegbeheerder staat in voor het onderhoud.
Mogelijke wegbeheerders:
- de gemeente (fietspaden langs gemeentewegen, vaak ook fietssnelwegen langs spoorwegen, jaagpaden of afzonderlijk gelegen fietswegen)
- de Vlaamse Waterweg nv is beheerder van de jaagpaden, maar het dagelijks onderhoud gebeurt meestal door de plaatselijke gemeente. Goed om te weten: op jaagpaden wordt niet gestrooid. Afhankelijk van afspraken met de gemeente wordt er wel sneeuw geruimd.
- Agentschap Wegen en Verkeer: de beheerder van de gewestwegen
Wil je een probleem melden en weet je niet wie de bevoegde wegbeheerder is? Maak dan een melding bij het Meldpunt Wegen via www.meldpuntwegen.be (zie ook de veelgestelde vraag: waar kan ik terecht met problemen op mijn route?)
Subsidies
Kan ik subsidies krijgen voor de aankoop van een elektrische fiets?
Sommige steden en gemeenten geven hun inwoners – mits een aantal voorwaarden – een subsidie als ze een elektrische fiets kopen. Hiervoor neem je best contact op met de stad of gemeente waar je gedomicilieerd bent.
Welke subsidies zijn er in Vlaanderen voor de aanleg of de verbetering van een fietssnelweg?
Het Vlaamse Fietsfonds is een samenwerkingsovereenkomst tussen de Vlaamse overheid en de Vlaamse provincies om de realisatie van bovenlokale functionele fietsroutes en fietssnelwegen te ondersteunen. Een stad of gemeente die op eigen domein zulke fietsinfrastructuur aanlegt of verbetert, kan tot 100% subsidie krijgen. De provincies en de Vlaamse overheid betalen elk een deel. De procedure is zo opgesteld dat de provincies het enige aanspreekpunt zijn voor de subsidieaanvrager.
De voorwaarden en de mogelijkheden om de subsidie aan te vragen vind je op de website van jouw provincie:
- Antwerpen: www.provincieantwerpen.be – geef als zoekterm ‘Fietsfonds’.
- Vlaams-Brabant
- West-Vlaanderen
- Oost-Vlaanderen
- Limburg
Kaartmateriaal
Waar kan ik kaartmateriaal vinden (geoloket, GIS, shapefile, ...) ? (studiebureaus, partners)
Fietssnelwegennetwerk (5 provincies)
De ligging van de fietssnelwegen (zowel geplande als gerealiseerde routes) met hun benaming is beschikbaar via wfs en wms.
Copyright voor alle gegevens (m.u.v. de kwaliteitsindicatie) is in handen van de provincies Antwerpen, Limburg, Oost-Vlaanderen, Vlaams-Brabant en West-Vlaanderen en van het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. De kwaliteitsindicatie is gebaseerd op gegevens van de 5 provincies, Agentschap Wegen en Verkeer en het departement Mobiliteit en Openbare Werken.
Geoloketten (per provincie)
Op fietssnelwegen.be vind je het fietssnelwegennetwerk. Je vindt hier echter geen gegevens van de andere netwerken. Die netwerken en tal van andere gegevens vind je wel in de geoloketten van de verschillende provincies terug.