Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Mechelen / F1 Antwerpen - Brussel

Optimalisatie fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen

Afgewerkt
Last update 21/09/2023

Project Manager

Partners

Mortsel, Hove, Kontich, Duffel, Sint-Katelijne-Waver, Mechelen en Vlaamse overheid

What?

De fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ze is sinds 2015 volledig in gebruik maar de eerste delen werden al beginjaren 2000 aangelegd. De afgelopen vijf jaar steeg het aantal fietsers enorm. Bijvoorbeeld in Hove telde de provinciale Fietsbarometer gemiddeld 1.404 fietsers per werkdag in 2015. Dit aantal steeg naar net geen 2.000 fietsers per dag in 2020.

Door dit groeiend fietsgebruik en de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur dringt een optimalisatie van de fietsostrade F1 Antwerpen-Mechelen zich op.

Wil je dit project op de voet volgen? Schrijf je dan zeker in voor de werfnieuwsbrief van de fietsostrade F1.

Hieronder vind je de laatste werfnieuwsbrieven:



Where?

In detail

De fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ruim 15 jaar geleden werden de eerste schakels ervan als een demonstratieroute gebouwd, volgens de richtlijnen van dat moment. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het groeiend fietsgebruik is een optimalisatie nodig. Voor bepaalde delen betekent dit een verbreding van het fietspad, op andere plaatsen gaat het over veiliger maken van kruispunten.

In een eerste oefening bracht de provincie Antwerpen alle knelpunten in kaart, aan de hand van gegevens uit de provinciale Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers die het Steunpunt Fiets ontving de afgelopen jaren. Deze oefening lag aan de basis van deze samenwerking tussen de provincie en betrokken lokale besturen, die leidt tot een make-over voor de fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen.

Studiebureau brengt knelpunten in kaart

De lokale overheden stelden studiebureau Sweco aan om de verschillende werkpunten verder te onderzoeken.

In de studie maakt ze een opdeling tussen locaties waar ze op korte termijn een kwaliteitssprong, dus veiliger en comfortabeler, kunnen maken zonder grote infrastructurele ingrepen en de grotere werken die later volgen.

Info affiches

Hieronder vind je de verschillende scenario's die voorgesteld werden tijdens verschillende infomarkten:


A question? A comment or suggestion?

Do you have a question about a project, about a cycle highway? Do you want to report something to us? We would be delighted to help you further.

Contact us