De fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen is de oudste fietsostrade in Vlaanderen. Ruim 15 jaar geleden werden de eerste schakels ervan als een demonstratieroute gebouwd, volgens de richtlijnen van dat moment. Door de gewijzigde richtlijnen voor fietsinfrastructuur en het groeiend fietsgebruik is een optimalisatie nodig. Voor bepaalde delen betekent dit een verbreding van het fietspad, op andere plaatsen gaat het over veiliger maken van kruispunten.
In een eerste oefening bracht de provincie Antwerpen alle knelpunten in kaart, aan de hand van gegevens uit de provinciale Fietsbarometer en de vele feedback van gebruikers die het Steunpunt Fiets ontving de afgelopen jaren. Deze oefening lag aan de basis van deze samenwerking tussen de provincie en betrokken lokale besturen, die leidt tot een make-over voor de fietsostrade F1 tussen Antwerpen en Mechelen.
Studiebureau brengt knelpunten in kaart
De lokale overheden stelden studiebureau Sweco aan om de verschillende werkpunten verder te onderzoeken.
In de studie maakt ze een opdeling tussen locaties waar ze op korte termijn een kwaliteitssprong, dus veiliger en comfortabeler, kunnen maken zonder grote infrastructurele ingrepen en de grotere werken die later volgen. De gemeenten voeren de kleinere werken uit, informatie over grotere infrastructuurwerken vind je op de kaart en bij de projecten van de fietsostrade F1.
Info affiches
Hieronder vind je de verschillende scenario's die voorgesteld werden tijdens verschillende infomarkten: