De fietsostrade F11 is in Boechout, tussen Pastoorsleike en de Alexander Franckstraat, is te smal voor kwaliteitsvol fietsverkeer. De provincie Antwerpen start in februari 2025 met de verbreding van dit deel van de fietsostrade over een lengte van bijna 700 meter. Op 17 en 18 december starten al enkele voorbereidende werken.
De F11, die Antwerpen met Lier verbindt, is een populaire route voor fietsers. Tussen Pastoorsleike en de Alexander Franckstraat is de F11 op het smalste punt minder dan 2,5 meter breed. De provincie Antwerpen verbreedt de fietsostrade naar 4,5 meter, met vergevingsgezinde stroken aan beide zijden. Aan de kasteelmuur van het Kastanjehof is de ruimte beperkt, daar wordt de breedte van de fietsostrade plaatselijk 4 meter. Het traject krijgt over een lengte van bijna 700 meter ook een vlotte asfaltlaag, een gedeelte bestaat momenteel nog uit klinkers. Hierdoor wordt de F11 veiliger en comfortabeler voor alle fietsers.
Planning van de werken
Op 17 en 18 december starten de voorbereidende werkzaamheden, waarbij kleine landschapselementen zoals struiken en bomen worden verwijderd. Dit gebeurt buiten de spits, van 9:30 tot 15 uur, om de hinder te minimaliseren. Deze voorbereidende werken duren maximaal 1,5 dag met beperkte afsluiting en geen omleiding.
Op 24 februari 2025 start de aannemer met de daadwerkelijke verbreding van de fietsostrade. De werken duren 45 werkdagen. Als alles volgens plan verloopt, kunnen fietsers tegen de zomer van 2025 genieten van de vernieuwde infrastructuur.
Investering en subsidies
De totale investering van de provincie Antwerpen bedraagt 600.000 euro. Voor deze investering kan de provincie een subsidie ontvangen van de Vlaamse overheid via het Kopenhagenplan. Het Kopenhagenplan voorziet in subsidies voor investeringen in fietsinfrastructuur. De provincie Antwerpen ontvangt maximaal de helft van de kostprijs van dit investeringsproject.
Voordelen voor de fietsers
Door deze verbreding wordt de fietsostrade niet alleen veiliger, maar ook comfortabeler voor alle fietsers. De bredere weg biedt meer ruimte voor verschillende soorten fietsers, van recreatieve fietsers tot pendelaars. Fietsers kunnen rekenen op een verbeterde infrastructuur die hen vlotter en veiliger naar hun bestemming brengt.