Aanleg missing link Kolenspoor in Genk en As

Afgewerkt
Laatste update op 14/10/2025

Projectleider

Partners

Vlaamse overheid, stad Genk, gemeente As

Wat?

Sinds 11 juli 2025 is het Kolenspoor tussen Genk en As officieel open, een gloednieuw tracé van 12 km dat het station van As verbindt met de industriezone Genk-Noord.

Het Kolenspoor is een fietssnelweg met een verhaal. Kort gezegd: verbinding staat centraal. En dat mag je ruim interpreteren. De fietssnelweg verbindt de Limburgse mijngemeenten – het mijnverleden met het heden – natuur en erfgoed – en bovenal fietsroutes doorheen Limburg! De fietssnelweg verzoent mobiliteit en ecologie zelfs in die mate dat de fietssnelweg natuurversterkend is.

Lees via de tabbladen hieronder alles over dit stukje fietssnelweg.

Waar?

Wanneer?

2024 - 2025

De fietssnelweg

Een state-of-the-art fietssnelweg brengt je door de vroegere mijngemeenten en verbindt fietsroutes doorheen Limburg!

Het Kolenspoor staat voor verbinding in al z’n facetten. De route verbindt: de Limburgse mijngemeenten – het mijnverleden met het heden – natuur en erfgoed – en bovenal fietsroutes doorheen Limburg! 

  • 12 km lang
  • 4 meter breed
  • 2 fietstellers: vlakbij KRC Genk en aan fietstunnel De Bevoo
  • je krijgt snel groen licht dankzij slimme lichtenregeling op de (weinige) 4 kruisingen
  • 229 lampen verlichten je route
  • erfstukken uit het verleden werden zoveel mogelijk behouden
  • volledige route én toeleiding bewegwijzerd

Ecologie

Van uitdaging naar troeven: er ging bijzonder veel aandacht naar ecologie en duurzaamheid. Het Kolenspoor loopt tussen Genk en As langs waardevolle natuurgebieden. Deze fietssnelweg verzoent mobiliteit en ecologie, én is zelfs natuurversterkend! Enkele maatregelen:

  • diervriendelijke verlichting: kleur, hoogte én breedte aangepast
  • 217 meter herpetotunnels: om de 500 meter goten onder het wegdek zodat diertjes zoals de gladde slang de fietssnelweg kunnen 'ondersteken'
  • 10 km ecogeleiding die de diertjes aan beide kanten naar de tunnels leiden
  • schapentunnel zodat schapen veilig kunnen grazen in het natuurgebied (ook het wild gebruikt de tunnel om bij de grote vijverplas te komen)
  • ecogeleiding & schapentunnel: ter plaatse via een zelfontworpen mal gegoten
  • hout van vegetatiezones hergebruikt voor takkenrillen voor amfibieën en reptielen én voor rustbanken voor de fietser

In het Limburgse magazine LINA (2025/30) & op de website van het Provinciaal Natuurcentrum Limburg lees je meer over de ecologische ingrepen voor deze fietssnelweg.

Techniek

De aanleg van deze fietssnelweg met haar bijzondere infrastructuren was meer dan eens een huzarenklus. Een sterk staaltje techniek en originaliteit.

De fietstunnel

  • naamgevingswedstrijd: fietstunnel werd gedoopt tot 'de bevoo': een volkse vertaling van het Franse woord 'bouveau'. Een bouveau is een horizontale mijntunnel. Mijnwerkers passeerden de bouveau te voet, met een treintje of met de mijnfiets.
  • 4.865 m³ grond uitgegraven
  • 165 ton staal & 1.054 m³ beton nodig

Techniek

  • oorspronkelijk keienbed als fundering gebruikt dankzij een speciale Zwitserse freesmachine - 800 vrachtwagenbewegingen bespaard
  • ecogeleiding & schapentunnel: ter plaatse via een zelfontworpen mal gegoten

Een vraag? Een opmerking of suggestie?

Heb je een vraag over een project, over een fietssnelweg? Wil je ons iets melden?
We helpen je graag verder.

Contacteer ons