Een studie, gecoördineerd door Provincie Vlaams-Brabant en mee gefinancieerd door het Brussels Hoofdstedelijk Gewest en gemeente Dilbeek, bepaalde in 2018 de verschillende mogelijkheden en knelpunten op de route. De gewenste route is in Vlaams-Brabant nog niet aangelegd. Daarom werd beslist om op korte termijn een bestaand alternatief traject op te waarderen om vervolgens het voorkeurstraject op lange termijn verder uit te werken.
Na een gebruikersbevraging ontstond er een actieplan rond onderhoud, verlichtingen, bewegwijzering en het verbeteren van bestaande kruispunten. Met deze resultaten werd in 2020 aan de slag te gaan.
Gemeente Ternat richtte negen kruispunten opnieuw in (status: afgewerkt):
- Extra markeringen en kleine ingrepen zorgen voor een veiligere route
- Delen van de fietssnelweg met lokaal autoverkeer werden fietsstraten
- Gemeente nam onderhoud van de route over van Infrabel voor een vlot beheer van de route
Gemeente Dilbeek verbeterde kruisingen (status: afgewerkt):
- Ter hoogte van de Wijngaardstraat, de IJbergstraat, de Roomstraat, de Herdebeekstraat, de Bullenbergstraat, de Borrestraat en de Poverstraat in Schepdaal/Itterbeek maakte gemeente Dilbeek de fietsoversteken veiliger en zichtbaarder
De Provincie Vlaams-Brabant voorziet straatverlichting en bewegwijzering (status: afgewerkt):
- De F209 is volledig bewegwijzerd met de officiële F-borden.
- In 2024 werd de verlichting langs het hele traject geplaatst.