F75 Beringen - Maasmechelen via Genk

Kolenspoor Genk-As is open! Unieke fietsader verbindt tijd, ruimte en mensen

Sinds 11 juli is het Kolenspoor tussen Genk en As officieel open, een gloednieuw tracé van 12 km dat het station van As verbindt met de industriezone Genk-Noord. Eerder al onthulden we de naam van de nieuwe spiraalvormige fietstunnel aan de Hengelhoefstraat in Genk, een echte gamechanger voor deze fietssnelweg.

De fietssnelweg

Kort gezegd: verbinding staat centraal. En dat mag je ruim interpreteren. De fietssnelweg verbindt de Limburgse mijngemeenten – het mijnverleden met het heden – natuur en erfgoed – en bovenal fietsroutes doorheen Limburg! De fietssnelweg verzoent mobiliteit en ecologie zelfs in die mate dat de fietssnelweg natuurversterkend is.

De fietstunnel

Via een naamgevingswedstrijd werd de fietstunnel in Genk gedoopt tot 'de bevoo', een volkse vertaling van het Franse woord 'bouveau'. Een bouveau is een horizontale mijntunnel. Mijnwerkers passeerden de bouveau te voet, met een treintje of met de mijnfiets.

Wat deze fietssnelweg verder nog zo bijzonder maakt? We vertellen het je graag, maar bovenal: spring op je fiets en ontdek het zelf!

  • 12 km lang
  • 4 meter breed
  • 2 fietstellers (vlakbij KRC Genk en fietstunnel De Bevoo)
  • fietser krijgt snel groen licht dankzij slimme lichtenregeling op de (weinige) 4 kruisingen
  • 229 lampen verlichten je route
  • erfstukken uit het verleden werden zoveel mogelijk behouden
  • volledige route én toeleiding bewegwijzerd
  • de Bevoo: 4.865 m³ grond uitgegraven - 165 ton staal & 1.054 m³ beton
  • diervriendelijke verlichting (kleur, hoogte én breedte aangepast)
  • 217 meter herpetotunnels (= om de 500 meter goten onder het wegdek zodat diertjes zoals de gladde slang de fietssnelweg kunnen 'ondersteken')
  • 10 km ecogeleiding die de diertjes aan beide kanten naar de tunnels leiden
  • schapentunnel zodat schapen veilig kunnen grazen in het natuurgebied (om het wild gebruikt de tunnel om bij de grote vijverplas te komen)
  • ecogeleiding & schapentunnel: ter plaatse via een zelfontworpen mal gegoten
  • oorspronkelijk keienbed als fundering gebruikt dankzij een speciale Zwitserse freesmachine - 800 vrachtwagenbewegingen bespaard

Met dank aan onze partners: Provincie Limburg i.s.m. Stad Genk, Gemeente As, Sweco, Willemen Infra, Agentschap Wegen en Verkeer, departement Mobiliteit en Openbare Werken Vlaanderen, Agentschap Natuur en Bos en LSM.

Lees het volledige persbericht over het Kolenspoor

Lees meer
Terug naar overzicht

Une question ? Un commentaire ou une suggestion ?

Avez-vous une question sur un projet, ou sur une cyclostrade ? Voulez-vous nous faire un rapport ? Nous vous aiderons par la suite avec plaisir.

Contactez-nous